Google+ Followers

Tuesday, September 2, 2014

Perubahan Third Trimester (29-37 Weeks Pregnancy) - Braxton Hicks

Assalammualaikum semua :)

Alhamdulillah, minggu ni rupanya dah 37 weeks pregnancy. :) Tiada kata nak menggambarkan perasaan saya sekarang ni, gembira pun ada, risau dan takut pun ada, macam-macam perasaan dibenak hati saya sekarang ni. Saya dijangka bersalin pada 25 September, hanya tinggal 3 minggu saja. Dup dap dup dap... terasa lama pula nak menghitung hari bersalin.

Semalam sepatutnya weekly check up kat Klinik Kesihatan, tapi disebabkan terlalu ramai orang dan sampaikan ada yang berdiri sementara menunggu 'turn', jadi saya dengan hati terpaksa me"lari"kan diri pergi check up di Poliklinik Permata. Huhu jauh tu melarikan diri dari Kelana Jaya ke Taman Permata, Lembah Keramat! semata-mata malas nak menunggu. HAHA! Seriously, Klinik Kesihatan Kelana Jaya ni paling sibuk dalam daerah ni, selalu kalau check up, paling lama kena tunggu 3-4 jam. Penat sangat kalau pergi check up, bukan penat apa, penat menunggu dalam keadaan yang sarat ni. Tapi apa boleh buatkan, klinik kerajaan memang ramai orang.

Semalam check up dan scan baby. Berat baby dah 2.8 kg. Kedudukan baby pula, kepala dah ke bawah dalam ruang pelvic just not engaged yet. Kalau kepala baby dah engaged on right position, maknanya dalam a few days saya akan deliver. Macam saya ni, lambat lagi sebab baby belum masuk betul. Hopefully bila tiba masanya, kedudukan baby dah bersedia. *Berdoa. 

Disebabkan kepala baby dah ke bawah, makanya kerap rasa nak terbuang air kecil. Asyik-asyik nak ke tandas especially bila minum banyak. make sure kalau nak jalan mana-mana, pastikan  pundi kencing dah kosong. Sakit tau nak menahan buang air kecil ni. Sobs. :( Sebab tu lah, masa akhir-akhir fasa ni, kena rajin buat pelvic exercise, yang kemut-kemut tu. Hehe.

Masa fasa ni juga, saya tak boleh tahan nak buang air besar mahupun buang angin atau kentut. It's not funny ok. Hehe. Pernah masa check up di PPUM, puas tahan nak terkentut dan hasrat nak melepaskan kentut dekat tandas tapi tak berjaya cuma sempat bangun dan jauhkan diri, nasib duduk kat area orang tak ramai. Bukan main kuat pula bunyinya. Tapi inilah hakikatnya bila bayi anda dah besar dalam perut dan menekan tulang belakang pelvic kita. Seriously, saya tak bohong. :)  

Selain dari tu, awal minggu lepas saya dah mula mengalami Braxton Hicks iaitu contraction awal yang tak menentu dan boleh hilang bila-bila ubah posisi. Braxton Hicks ni terjadi bila tiba-tiba rasa mengeras/menenggang/denyut-denyut di sekitar perut, contraction ini tak sakit tapi rasa sangat tak selesa. Biasanya, bila Braxton Hicks attacked waktu malam masa tidur, saya akan tarik nafas untuk relax dan tukar position tidor. Kalau tak lega juga, saya akan bangun dan minum air. So far, bila buat macam tu rasa sakit tu akan hilang. Bila dia datang, masa kita bergerak aktif, duduk dan rehat dulu, jangan pressure diri kita. Then, it will be OK. I swear :)

So far, Alhamdulillah kesihatan saya masih baik. Saya pun masih bekerja lagi. Cuma kadang-kadang mudah letih dan mengah, maklumlah perut semakin membesar. Bila jalan banyak, kaki rasa sakit sangat sebab dah mula bengkak disebabkan tekanan berat bayi yang semakin membesar pada kaki dan pergelangan kaki. Ada juga ibu mengandung mengalami pembengkakan pada bahagian lain yang disebut edema kerana perubahan hormon yang mengakibatkan halangan pengeluaran air dari badan (water retention). Selalunya bila sakit kaki, saya akan urut guna Massage oil Sabai-Arom, best sangat massage oil ni yang sememangnya melegakan kesakitan kakiku yang bengkak. Later, i will review this product. Sharing is caring. :)   

Myself at 37 weeks pregnancy :)

Ok till next entry kawan-kawan. :)

3 comments:

dalila said...

moga di permudahkan untuk kedua-duanya.. :) take care

Miss Pena Unggu said...

As salam Dalila

Thanks for your visit.

Terima kasih ye doa nye. U too take care...

Will visit ur blog soon :)

Miss Pena Unggu said...

As salam Dalila

Thanks for your visit.

Terima kasih ye doa nye. U too take care...

Will visit ur blog soon :)