Google+ Followers

Friday, September 5, 2014

Pengalaman Pertama Rasa Pergerakan baby - Fetal Movement

Assalammualaikum semua :)

Bagi ibu-ibu yang mengandung pasti tertunggu-tunggu first kick/ tendangan pertama dari si kecil. Me too. Siap minta baby tendanglah perut Ummi. Tendanglah! Ummi redha. Ada my friend, 4 months pregnancy dia dah boleh rasa tendangan si kecil tapi saya belum dapat rasa lagi masa 4 bulan tu. Tak rasa ataupun tak perasan pun baby dah gerak. HUHU! 

From the source, bayi/janin dah mula bergerak masa 7-8 weeks (4 months +) lagi. Yup, memang betul sebab i do scan masa 4 months, boleh nampak my little one bukan main melompat-lompat lagi dalam my womb, tapi tak rasa pun. Huhu. Really funny but yet so comel si kecik tu! EEE GERAM!

Masa 5 months pregnancy barulah dapat merasa the first kick, rasa sangat gembira dan bersyukur sangat dengan nikmat Allah berikan walaupun bukan mudah untuk saya mengandung pada awalnya. Alhamdulillah, rezeki Allah :) Izinkan saya share the moment di sini, satu malam tu saya rehat-rehat baru nak lelapkan mata, suddenly rasa kesayangan saya ni geletek dalam perut, geli sangat! Rasa macam ada benda terbang dalam perut, geli sangat-sangat tapi bessst. Huuhu... Seriously best sangat sampai mengalir air mata sebab terlalu seronok dapat rasa gerakan bayi yang saya nantikan. Finally! Gerak pun anak ummi. tapi dia geletek dalam few seconds ja pun, sekejap sangat dapat rasa. (Alaaa...Rasa nak lagi, lagi dan lagi even rasa geli) Huhu. 

Lama-kelamaan dalam 24 minggu hamil, saya dah boleh rasa baby mula gerak aktif seperti menendang, menumbuk dan macam-macam skill pun ada especially di bahagian bawah rusuk kanan-kiri dan bahagian bawah perut kanan. Adakala tu, rasa macam dia swimming ja dalam perut. Berputar-putar pun ada. Huhu :) Kebiasaannya baby saya gerak waktu pagi, lepas makan dan masa saya rehat-rehat waktu malam, bayi memang aktif bergerak tapi sekejap-kejap gerakannya. Saya notice my baby pantang terkejut bila dengar bunyi kuat, lagi keras dia bergerak! Contoh, masa tengok wayang, start ja speaker wayang bunyi, baby bukan main gelisah sampai sakit perut saya dibuatnya. Sian anak ummi, terkejut ye! Bila usap-usap perut, lama-kelamaan dia pun duk diam dalam perut. :) 

Masa kandungan 7 ke 8 bulan pula, bayi mula gerak aktif. sangat-sangat aktif! sampaikan boleh nampak gerakan tu kat permukaan luar perut kita lagi. Ada sekali tu saya perasan. ada setompok bulat timbul kat perut belah kiri rusuk sampaikan nampak besar sebelah dah perut. Kalau tengok memang pelik, dah kenapa perut kau? Nasib baik berlaku kat rumah. Hehe.

Bila kandungan masuk ja 32 minggu, kena buat catatan gerakan bayi setiap hari sampailah selamat melahirkan. Pengiraannya bermula dari pukul 9.00 pagi  sampai 9.00 malam, kiraan gerakan bayi sampai 10 sahaja dalam masa 12 jam. Kalau kurang 10 dalam masa 12 jam, kena segera ke hospital untuk buat CTG dan sebagainya untuk check heart beat baby dan condition baby.
  
Refer this link for more details. 

My tummy at 24 weeks

No comments: