Google+ Followers

Monday, September 15, 2014

Persediaan Berpantang: Tanamera: Brown Formulation Body Soap | Virgin Coconut Oil (VCO) | Herbal Bath | Binder | Herbal Compress

Assalammualaikum semua :)

Alhamdulillah, minggu ni dah pun 38 weeks pregnancy, 2 minggu ja lagi nak due. By hook or by crook, tak boleh deliver over due sebab saya ada GDM, kena serahkan diri kalau tak bersalin lagi sehari sebelum due date. Ya Allah, minta-mintalah tak kena induce nanti. Risaunyaaa bila orang kata induce lagi sakit dari normal contraction. :(

Lupakan kejap kerisauan tu, yang penting persediaan lepas bersalin ni. Jadi, hari ni saya nak cerita sikit pasal set berpantang. Ni kira pengalaman pertama nak cari set berpantang, jadi saya sendiri tak pasti produk mana yang sesuai dengan saya. Lagipun dah banyak set berpantang ada dijual pasaran macam cendawan tumbuh selepas hujan. Aihh! Sampaikan tak tahu nak pilih yang mana. Ada pro dan con setiap produk yang ditawarkan. Terpulang pada citarasa masing-masing dan kemampuan masing-masing. Yang penting bila dah beli tu, mesti guna sebaiknya supaya berbaloi dengan wang yang dah kita keluarkan. Baru worth it kannn.

For the first time experience, saya nak cuba produk Tanamera sebab produk ni lebih pratikal dan senang untuk digunakan semasa pantang dan most of the item ni hanya untuk external use. Walaubagaimanapun, saya tak beli satu set pantang Tanamera yang berharga RM360 ni, saya beli certain item saja memandangkan ada item yang saya rasa saya tak guna masa berpantang. Tapi sayangnya, tapel dan pilis tidak dijual secara loose pack/ berasingan. Saya beli produk ni kat branch happikiddo at CittaMall. Kalau nak survey lebih details dan branch lain Tanamera boleh click link ni:- Website Tanamera

Berikut item-item yang saya beli:-
  1. Brown formulation body soap
  2. Cold Press Virgin Coconut Oil (VCO)
  3. Herbal Bath
  4. Binder/ Bengkung
  5. Microwaveable Herbal Compress/ Tungku herba 
Ada item yang saya dah guna sebelum pantang lagi. So mana yang dah saya gunakan bolehlah saya bagi review sikit, tapi seems baru ja gunakan tak tahulah keberkesanannya lagi. 

Brown formulation body soap
Sabun yang dirumus dari campuran herba dan bijirin untuk membuang sel-sel kulit mati dan merangsan kulit mati.

Saya dah guna about 3 weeks setiap kali mandi without failed. Dari baunya memang dah boleh bau kesegaran herba yang digunakan. Sabun ni pun boleh jadi scrub badan sebab berbiji-biji kasar. Bila pakai memang rasa lembut ja kulit.

Yang paling obvious, in 3 weeks saya perasan warna kulit gelap bawah lengan especially nya dah mula pudar sedikit. Warna gelap kat keti (bawah lengan) dan celah-celah peha dan juga kat leher tu sebab hormon semasa mengandung.

Alhamdulillah, nasib ada juga perubahannya. Mudah-mudahan guna sabun lebih consistent boleh pudarkan lagi warna gelap tu. Sepatutnya boleh mula guna semasa 24 minggu hamil. Harga sebiji RM15.00



Cold Press Virgin Coconut Oil (VCO)
Cold Press Virgin Coconut Oil dari tanamera ini diambil dari extract minyak kelapa muda secara tradisional dan banyak faedahnya untuk kesihatan dan kecantikan wanita. From my findings, minyak ni dapat membantu untuk mengurangkan koyak semasa bersalin dan memudahkan bersalin. Wallahualam, kita berusaha ja.

Minyak ni boleh digunakan secara internal and external. Untuk minum, akak promoter tu advise minum satu sudu teh VCO setiap pagi dan sebelum tidor. Untuk penggunaan luaran iaitu sapuan pada perineum pula boleh dibuat sekerap yang mungkin ataupun setiap selepas beristinjak untuk melembutkan bahagian tersebut semasa bersalin. Dicadangkan menggunakan semasa kandungan 30 minggu. Harga : RM34 sebotol

So far, saya dah pun cuba minum, rasanya macam kuih bangkit kelapa ja. Tapi lepas minum saya kerap cirit-birit. May be perut saya agak sensitif. Sekarang saya teruskan sapuan kat perineum.

Untuk cara sapuan perineum dan nak tahu apa ke benda perineum tu boleh refer kat blog ni, so far blog ni yang agak details pasal VCO ni: link

Herbal Bath
Herbal bath ni digunakan semasa pantang nanti. Herbal bath ni diperbuat daripada ramuan daun, akar kayu dan herba yang terpilih. Ia dapat membantu melegakan urat-urat yang tegang selepas bersalin dan menyegarkan badan.

Cara penggunaannya amatlah mudah, didihkan 2 liter air bersama 1 sachet herbal bath dalam 20 minit dan tuang dalam air suam, lepas tu boleh digunakan semasa mandian. 1 sachet ni boleh digunakan 2 kali mandian.

Dalam satu packet ni ada 6 sachet. Harganya pula RM26.50. Nanti ada kesempatan saya review herbal bath ni. Mesti best mandi daun herba ni kan.  

Take notes my friend, air rebusan herba ni dijiruskan dari leher hingga ke bahagian bawah badan. Elakkan kena kepala sebabnya air panas atau rebusan herba ini boleh menyebabkan sakit kepala atau rambut gugur.



Binder/Bengkung
source : website tanamera
Amalan berbengkung ni memang turun temurun dan adat tradisi orang melayu. Teringat masa mak berpantang selepas bersalin adik bongsu, bukan main panjang bengkung tu diikat dekat grill tingkap lepas tu dililit dari atas sampai bawah badan. Memang taklah saya nak buat nanti masa berpantang. Tula kan beza orang dulu dan sekarang. Untuk bengkung ni saya beli keluaran Tanamera, nampak lebih mudah untuk dipakai. Tapi tak tahulah nanti masa pantang. Tu nanti saya akan review juga dengan produk lain.

Bengkung ni sangat penting dalam penjagaan kesihatan semasa berpantang kerana dapat mengelakkan masuk angin/kembung dan pengeluaran kotoran dalam rahim sekiranya dipakai dengan barut dan ubat yang betul. Selain itu juga, ianya dapat membantu pengecutan rahim, mengempiskan perut dan merampingkan pinggang.

Harga bengkung: RM70.00 sehelai. Cara pemakaian bengkung ini boleh click: Cara pakai

Microwaveable Herbal Compress/ Tungku herba 
Herbal compress ataupun tungku dari keluaran Tanamera ni agak special sebab boleh dipanaskan melalui microwave sebab bahan-bahan herba tungku ini dibalut dengan kain kalis api. Produk ini diperbuat dari garam laut, beras organik (brown rice) dan herba segar. Keberkesanan herba ini boleh digunakan sehingga 6 bulan.

Bertungku ni biasanya dibuat selepas 2 minggu sehingga 44 hari berpantang. Tekan perlahan-lahan sehingga tenggelam sedikit tungku pada tubuh. Mulakan dari bahagian ulu hati hingga ke sekeliling pinggang. Kemudian ke pangkal peha, lutut, kaki dan berakhir di tapak kaki. Buat berulang kali atleast setengah jam.

Harga: RM49.00







Selain itu, saya ada juga membeli set pantang Afiat untuk kombinasi yang lagi mantap. Ceh! Tapi nanti saya akan sambung dalam entry berikutnya atau pun semasa pantang nanti. Afiat yang saya beli ni berharga RM105, dah naik harga, Dulu RM85. Untuk produk Afiat ni, rata-rata saya cari tak da yang menjual secara loose pack. Terpaksalah beli satu set. Sehingga berjumpa next entry. :)

5 comments:

hana humaira said...

Seronoknye baca perkongsian sis...
Nk tau lagi...citer lgi ye nanti...
Sronok berpantang nih..
Jom ziarah my blog www.hanasihat.blogspot.com

Miss Pena Unggu said...

Hana humaira

Thanks.. Ya Allah mmg seronok sgt kena belai cam puteri haha

bella omar said...

Sis beli ktne tu set loose tanamera tu

Nurul Huda Hashim said...

Perkongsian pantang yang sangat menarik... Kami ada menjual set berpantang pelbagai brand di page FB kami Set Bersalin Honeyz. Mcm2 ada 😉

Nurul Huda Hashim said...

Puan Bella kami ada jual loose tanamera