Google+ Followers

Sunday, September 21, 2014

The Precious Moment - Pregnancy

Assalammualaikum :)

Syukur pada Allah yang telah memberi nikmat kehidupan selama ni dengan detik-detik gembira walau ada sukar dan duka tetapku bersyukur. Alhamdulillah selama ini dapat merasa detik-detik bahagia bersama keluarga terutama semasa sambutan hari raya, mendapat tawaran universiti, menerima pingat Anugerah Naib Canselor semasa konvokesyen 2008, dapat kerja pertama sebagai Pensyarah Muda di UiTM, dapat beli kereta pertama, jatuh cinta dan berkahwin, diraikan keluarga, saudara mara, rakan taulan semasa hari perkahwinan, honeymoon bersama suami tercinta dan bulan Januari tahun ini dapat berita gembira positif hamil setelah dua kali gugur. Banyak sangat perkara yang gembira dalam hidup ini yang Allah kurniakan dan tak mampu saya nak tulis di sini. SubhannAllah Alhamdulillah.  

Perkara gembira yang masih saya jalani sekarang ialah pengalaman mengandung anak pertama setelah 2 kandungan sebelum ini gugur (at early stage). Teringat masa nak check UPT (urine pregnancy test), rasa takut-takut nak check UPT bila period tak datang about 1 week plus. Akhirnya after 2 weeks miss period, baru check UPT. Itu pun macam tak percaya but still rasa happy bila tengok result UPT double line meaning adanya hormon pregnat hCG, jadi confirmlah POSITIVE mengandung. Kemudian setelah yakin UPT Positive, saya dan husband pergi ke PPUM untuk verified my pregnancy, dah ada kantung tapi tak nampak baby lagi. Doctor ask me to come again in 2 weeks. Dalam masa yang sama ada sikit gusar bila teringat pengalaman 2 kali gugur sebelum ni pun sama tak nampak baby dalam kantung. Then after 2 weeks, datang untuk scan that time kandungan dah pun 7 weeks, dengan kuasa Allah, masa scan tu saya dah boleh nampak baby saya, comel macam kacang bentuknya dan ada kerdipan jantung kecil sangat-sangat, so amazing! SubhannAllah. Saya hanya mampu berdoa dan tawakal pada Allah, kalau inilah rezekinya, saya percaya tetap rezeki saya. Bermulalah pengalaman sebagai ibu mengandung dan Alhamdulillah minggu ni dah pun masuk 39 minggu. :) 

Terus-terang saya cakap, pengalaman mengandung ni adalah perkara yang paling menyeronokkan walaupun berbagai dugaan perlu ditempuhi; nak kena control diet makan sebab saya ada GDM, kena buat BSP berulang-kali, dan membawa perut yang besar ke mana saja serta 2 kali sebulan kena datang check up di KK dan hospital untuk review kesihatan saya dan baby. Selain itu, melihat sendiri perkembangan bayi dalam perut saya setiap kali scan, dari sekecil-kecil zarah yang akhirnya membentuk seorang bayi yang comel. Ya Allah, inilah pengalaman paling berharga buat saya dan saya akan merindui setiap saat itu. Terima kasih ya Allah atas pengalaman ini. :)

Sekarang, saya sedang menghitung hari untuk melihat bayi saya lahir ke dunia. Saya yakin sangat saya akan merindui saat-saat mengandung ini especially my baby kicking and moving walaupun adakalanya saya rasa tak selesa lagi-lagi bila dia mengeras dalam perut saya. Rindu melihat pembesaran perut saya dari bulan ke bulan, tak sangka berat badan boleh sampai mencapai 68 kg. Rindu saat-saat bila mengindam, husband berusaha dapatkan juga untuk saya, haha bukan mengindam apa pun cuma nak teringin makan durian ja pun sekali tu.

Ya Allah, syukur padaMu. Rasa beruntungnya saya diberi kesempatan merasai pengalaman ini, yang mana sedikit sebanyak memberi kesedaran pada saya betapa kita perlu menghargai pengorbanan ibu kita yang telah banyak berkorban demi kita sejak dari perut lagi. Sayangilah ibu dan bahagiakanlah mereka kerana pengorbanan mereka tidak dapat di balas walau dengan wang ringgit.

Ya Allah, kau limpahkan kasih-sayangMu kepada ibu-bapaku sebagaimana mereka mengasihiku sejak dari kecil lagi.    

Sekian, coretanku. 

2 comments:

honey bedazzled said...

blogwalking! cograts,, saya 38 minggu. tapi insya allah esok nk kn induce sbb kesihatan x mengizinkan, bp high and baby kurang membesar. my second child. all the best to u dear!

Miss Pena Unggu said...

Thanks dear. Me too. esok kena induce juga. semoga Allah melindungi kita dan mempermudahkan urusan. Amin Ya Rabbal'alamin